Home » Anslutning av Fastighet

Anslutning av Fastighet

1. Anslutning av fastighet

 

1:1 Grävning på egen tomt

1. När entreprenören passerar din fastighet lägger han tom slang och kabelmarkeringsnät på vid trädgårdsgräns som räcker fram till huset.

2.Slangen är 16 mm och ska grävas ner i jorden eftersom slangen inte är UV-beständig. Det är lämpligt att lägga slangen på ca 30 cm djup. 10-15 cm ovanför slangen läggs ett grönt kabelmarkeringsnät.

Tänk på att återfyllnadsmaterial inte får skada slangen, är det mycket sten så rekommenderas att lägga fiberslangen i skyddsslang. Skyddsslang gäller även om det inte går att lägga slangen tillräckligt djupt. Föreningen står inte för skyddsslang utan det köper du själv vid behov.

3. Det är mycket viktigt att undvika skarpa böjar på slangen för att underlätta fiberblåsningen och inte skada fibern, radien ska vara minst 50 cm.

4.Vid husväggen ska både slangen och den lilla ståltråd som är fäst vid kabelmarkeringsnätet sticka upp ovan jord. Fäst ståltråden mot slangen så den är lätt åtkomlig (tråden används för felsökning av fibern).

5. Fastighetsägaren är även ansvarig för att montera en anslutningsbox på utsidan av huset. Borra snett igenom husväggen inifrån och ut (12 mm borr, borra uppifrån och nedåt) och dra den vita fiberkabeln igenom husväggen. Mot husväggen monteras sedan anslutningsboxen på 50-150 cm höjd. Anslutningsboxen är en liten dosa på ca 15*15 cm.

Tänk på att du själv ansvarar för all grävning på egen tomt! Anlitar du någon för att gräva är detta jobb berättigat till ROT-avdrag.

 

1:2 Instruktioner för anslutningsboxen

Fastighetsblad-2-20140609-1-1024x706

Fastighetsblad-2-20140609-2-1024x706

 

Denna finns även som PDF här!

1:3 Kommunikationsoperatör och Tjänsteleverantör Telia i samarbete med Lysefiber ek. f.

Varje måndag har installatörerna ett samordningsmöte, i detta möte innefattas uppdatering av aktuell arbetsvecka, samt listan uppdateras. Måndagen är också en bokningsdag som installatörerna ringer upp fastighetsägare i de berörda områdena.
Varje måndag har installatörerna ett samordningsmöte, i detta möte innefattas uppdatering av aktuell arbetsvecka, samt listan uppdateras. Måndagen är också en bokningsdag som installatörerna ringer upp fastighetsägare i de berörda områdena.
OBS! FÖRBERED ERT HEM FÖR INSTALLATION SÅ ATT INSTALLATÖREN INTE BEHÖVER VÄNTA!
INSTALLATION
STEG1
  • Installatören bokar tid med fastighetsägaren. De försöker tre gånger att få tag i fastighetsägaren.
  • Installatören installerar router och förser de som valt gruppanslutning med en tvbox och en router. All annan individuell beställd hårdvara el. mjukvara utöver grundutbudet kommer att dyka upp i brevlådan eller hämtas i närmaste Telia butik. Detta står ej installatörerna för eller Lysefiber. De som behöver hjälp med montering och installation av TV och router hänvisas till Telia support 90200. 
  • Installatören kollar om signal kommer fram och ser att TV signalen kommer till fastigheten via fibern.
  • Installatören kollar med Telia att rätt fastighet är inkopplad detta görs med en SMS tjänst med bilagd fastighetsbeteckning och signal styrka.
  • Vid signal inga problem: Installatören ger grönt ljus
  • Ingen signal eller annat problem: Anteckningar om avbrott eller störning görs i listan, beroende på problem.
STEG 2
  • Listan sammanställs
  • Listan kommer i händerna på vår projektansvarige på ElTel, för att senare föras vidare till Telia.
  • Telia tittar på felet: om det kan avhjälpas, om Telia inte kan avhjälpa detta problem går dessa fastigheter vidare.
  • Kan vara brott i nedgrävd kabel alt brott i fastigheten eller fel svetsad. I dessa fall går dessa fastigheter vidare till Lysefiber för granskning och ärendet hamnar hos Bynet om det är garanti.
  • Lysefiber och Bynet kommer att göra ett uppsamlings heat för dessa fastigheter så misströsta inte.
De kontaktuppgifter som har lämnat till Lysefiber kan inte uppdateras i nuläget på grund av ElTel måste göra sitt jobb först innan Lysefiber går in och uppdaterar denna. Uttrycket ”ju fler kockar, desto sämre soppa” stämmer bra in på detta.
För att klargöra Telias tjänst är att den kan aktiveras direkt efter ElTels installatörer har varit och installerat och gett grönt ljus till respektive fastighetsägare. Inte före! 
Telia beräknar att ljussätta vårt nät tidigast 2015-06-23 Om inga problem uppstår i samband att det testas kommer Telia därefter att arbeta med minst tre arbetslag för inkoppling av fiberkonverter i medlemmens hem.

Det som främst kommer att påverka tidsplaneringen för inkoppling och start av tjänsterna är i nuläget den kommande semesterperioden.

Telia kommer att kontakta medlemmen via telefon för att bestämma tid för montering av fiberkonverter inne i huset. Aviseringen kommer att ske dagtid och sker oftast med en veckoslut i mellan. Önskvärt är att Lysefiber har ert mobiltelefonnummer i kontaktuppgifterna.
Telias installatör kommer att placera fiberkonverter på lämplig plats där fiber kabeln kommer in.
Glöm inte att det måste var el till konverter. Installatören kommer att testa signalen med sin digital-TV. Detta test måste vara grönt, innan överflytt av telefoni kan göras.
Installatören ombesörjer installation av fiberkonverter (fast installation). Routern och digitalboxen läggs eller placeras bredvid fiberkonvertern. Telias personal kommer inte att hjälpa medlemmen att koppla in TV och dator. Glöm inte att Eluttag krävs för fiberkonverter och Router.

Installatören ombesörjer endast installation av fiberkonverter. Routern och digitalboxen levereras av installatören men monteras inte av denne. Telias personal kommer inte heller att hjälpa medlemmen att koppla in TV och dator.

OBS!
Telias erfarenhet av ljussättning i byanät är att man som medlem tar kontakt med en säljare via telefon eller butiksbiträde, innan fibernätet är klart. Det blir ett problem för medlemmen då all telefoni och bredband försvinner från fastigheten.
Vi är redan i Telias system och för en försäljare på Telia lyser den adress som våra medlemmar befinner sig på med grönt ljus för fiber. Säljarna har ingen aning om att vårt område ligger i planerings stadium. Därför skall den boende vänta att flytta telefonen tills att klartecken görs av Telias personal i samband med installation.

Överflyttning av telefon Telia eller annan operatör
Flytt av telefon abonnemang skall göras endast när Telias personal ger klar tecken vid installations tillfället. Du måste själv beställa överflyttning av ditt telefon nummer till Telia Bredbandstelefoni.

För dig som redan har telefoni hos Telia kontakta Telia för att beställa överflyttning av ditt abonnemang till Telia Bredbandstelefoni. Detta görs efter att Telias besök har gjorts i hemmet och ett klartecken ges av installatör.

För dig som har annan operatör än Telia kontakta Telia på för att få en fortsatt information om vad som kommer att ske.

Tjänsterna
De kollektiva tjänsterna får Lysefibers medlemmar själv ringa Telias kundtjänst för att aktivera sitt bredband och bredbandstelefoni. Men detta görs enbart om installatören har gett grönt ljus. Man talar om var man bor och begär att man vill få sitt kollektiva bredband Aktiverat. Vill man även flytta sin telefon kan man göra detta här. Behöver man i detta läget hjälp att komma igång med sina tjänster så kan man boka in en tekniker från Telia som kommer ut och hjälper dig. Detta är en tjänst som medlemmen själv betalar för.

I Telias tjänster ingår följande:

Till dig som har valt det Kollektiva gruppavtal

      • Fiberkonverter
      • Telia Router
      • TV-box

– TV Telia ”Lagom” (ca 20 kanaler) samt 3 norska kanaler (Nrk 1, Nrk 2 och TV2 Norge)
– Bredbandstelefoni. Telias bredbandstelefoni (du får behålla ditt nuvarande telefonnummer)
– Internet. Telia bredband 100/10
Detta är ett kollektivavtal mellan Telia och Lysefiber som betalas kvartalsvis i förskott till Lysefiber:
Kostnad 299:-/månad
Samtalsavgifter och eventuella tilläggstjänster betalas till Telia.
En månadskostnad till föreningen på ca 50:-/månad för underhåll av nätet betalas oavsett vilket alternativ som väljs.

Till dig som har valt alternativet Öppen Fiber

      • Fiberkonvertern

Telias ”Öppen fiber” Här kan du välja på olika alternativ av TV, Internet och telefoni
T.ex. för de som bara vill ha internet
Se på länken http://www.oppenfiber.se de olika alternativen samt vad de kostar
Avgiften betalas till vald leverantör.
Övrigt:
Fiberkonvertern ingår och monteras av personal Telia avtalat med
Router ingår INTE
TV-box ingår INTE

Mer information!!